Kiedyś to było dla studentów jasne, że wykłady zawierają tylko część potrzebnej wiedzy, a wykładowcy, na ich tematy wybierają zagadnienia trudniejsze, które wymagają wytłumaczenia. Resztę należy przeczytać i przyswoić samemu na podstawie zalecanych lektur i poszerzyć o wiedzę z lektur, które przeczytało się z własnej woli i według własnego rozeznania. Teraz częściej spotykam się ze zdziwieniem, że polecanych lektur jest tak dużo, a przede wszystkim, że obowiązuje zarówno to o czym mówiłam, jak i to czego poleciłam się samodzielnie douczyć. Mam wrażenie, że większość studiujących oczekuje ode mnie podręcznika i czytanek, odpowiadających kolejnym wykładom. Jak w szkole podstawowej.
Co jakiś czas pojawia się jednak osoba, która pyta o dodatkowe książki, czyta je i jeszcze przychodzi o nich podyskutować. Bardzo jest wtedy przyjemnie, ale też czasami od tych osób słyszę, że mają kłopot z wyborem lektur, bo wprawdzie w Internecie jest wszystko, ale brakuje wiarygodnego uszeregowania i omówienia. Dlatego postanowiłam sporządzić taką moją listę, zdecydowanie niekompletną, ale która na pewno może być przydatna miłośnikom realizacji dźwięku w sztukach audialnych i audiowizualnych i osobom zainteresowanym tymi zagadnieniami. Od razu uprzedzam, że nie ma na tej liście tekstów krótszych niż 3 strony, a wiele pozycji to grube tomiszcza, często wielotomowe. Zapraszam też do dyskusji oraz wskazywanie nowych ciekawych pozycji do mojej niedoskonałej listy.
- Adamowicz-Grzyb G.: Jak redagować napisy do filmów i Tłumaczenia filmowe w praktyce, Fortima, 1.
- Ańcuta A.: Refleksja o budowie obrazu filmowego, XIIIa,
- Arijon D.: Gramatyka języka filmowego, W. Marzec,
- Blokesz A.: (nie)BEZPIECZNE związki fizyki z medycyną, cz. 1 ZamKor,
- Bocian R., Zabłocki M.: Angielsko-polski słownik terminów filmowych, telewizyjnych i wideo, W. Marzec,
- Bordwell D., Thompson K.: Film Art. Sztuka filmowa, W. Marzec,
- Brown B.: Cinematography. Sztuka operatorska i Światło w filmie, W. Marzec,
- Butryn W.: Dźwięk cyfrowy, WKiŁ,
- Chion M.; Audio – Wizja, Dźwięk i obraz w kinie, Stow. Nowe horyzonty, Halart,
- Clair R.: Po namyśle, WAiF,
- Dąbal W., Andrejew P.: Kompendium terminologii filmowej, Aeroskope,
- Dinter S.: Elektroniczne modyfikatory dźwięku, WSiP,
- Dybczyński W.: Filmowy i telewizyjny sprzęt oświetleniowy, WNT,
- Duś Z.: Podstawy montażu filmowego, Kamera 2000,
- Dziewiąte sympozjum reżyserii i inżynierii dźwięku ISSET 2001 A.M.Fr.C i P.W.,
- Eisler H., Adorno T.W.: Komposition für den Film, Eberhardt Klemm Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik,
- Erhardt L.: Sztuka dźwięku, WAiF,
- Everest A.F.: Podręcznik akustyki, Sonia Draga,
- Feynman R., Leighton R., Sands M.: Feynmana wykłady z fizyki, PWN,
- Flash. Film i dźwięk. Techniki zaawansowane: praca zbiorowa, Helion,
- Franckiewicz I.: Kolor, dźwięk i rytm. Relacja obrazu i dźwięku w sztukach medialnych, Neriton,
- Frutiger A.: Człowiek i jego znaki, Do, Optima,
- Garbicz A., Klinowski J.: Kino wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego, Podróż pierwsza 1913-1949, Wyd. Literackie,
- Garbicz A.: Kino wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż druga 1950 – 1959, trzecia 1960 – 1966, czwarta 1967 – 1973, piąta 1974 – 1981, Wyd. Literackie,
- Goodel G.: Sztuka produkcji filmowej – Podręcznik dla producentów, W. Marzec,
- Grubiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M.M.: Technologia informacyjna, WSiP,
- Haines R.: Cyfrowe przetwarzanie dźwięku, Mikom,
- Hamilton J.: Efekty specjalne w filmie, Świat książki,
- Helman A.: Rola muzyki w filmie i Dźwięczący ekran, WAiF; Na ścieżce dźwiękowej. O muzyce w filmie, PWM; O dziele filmowym, Wyd. Literackie,
- Hendrykowska M.: Kronika kinematografii polskiej 1895-1997, Ars Nowa,
- Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych i Film jako źródło historyczne, Ars Nova,
- Hewitt P.G.: Fizyka wokół nas, PWN,
- Hojan E.: Akustyka aparatów słuchowych i Zasady nagłaśniania pomieszczeń i przestrzeni otwartej, UAM,
- Iwanicka B., Koprowski E.: Kasety magnetofonowe i magnetowidowe, WKiŁ,
- Izydorczyk J., Płonka G., Tyma G.: Teoria sygnałów. Wstęp, Helion,
- Jorasz U.: Wykłady z psychoakustyki, Selektywność układu słuchowego i Słuchając, czyli kontredans akustyki ze sztuką, UAM,
- Katz. B.: Sekrety masteringu. Tłum. P.Madziar, Mega – Music, http//www.studio.use.pl/sekrety.pdf,
- Kirn P.: Real World Digital Audio, edycja polska, Helikon,
- Kominek M.: Zaczęło się od fonografu, PWM,
- Korbecki M. Komputerowe przetwarzanie dźwięku MIKOM,
- Kotoński W.: Muzyka elektroniczna, PWM,
- Kozniecew G.: Głębia ekranu, WAiF,
- Kracauer S.: Teoria filmu, WAiF,
- Krajewski J.: Głośniki i zestawy głośnikowe, WKiŁ, 2
- Kren J.: Film dźwiękowy. cykl Świat dziwów, Rój s.z.o.o., wydanie przedwojenne,
- Kuźniak H.: Analiza strukturalna i treściowa obrazu filmowego: punkt wyjścia do ukształtowania warstwy dźwiękowej filmu, seria Warsztat realizatora filmowego i TV, PWSFTViT,
- Lerski T.: Syrena record, pierwsza polska wytwórnia fonograficzna, KARIN,
- Lezano D.: Biblia Fotografii, Book House,
- Libura B.: Taśmy magnetofonowe, WKiŁ,
- Lissa Z.: Estetyka muzyki filmowej, PWM,
- Lubelski T. (red): Historia kina, T. 1 – 3, Universitas,
- Lyons R.G.: Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKiŁ,
- Łotman J.: Semiotyka filmu, Omega 379,
- Makarewicz R.: Dźwięk w środowisku i Dźwięki i fale, UAM,
- Manz F.: Technika magnetowidowa, WNT,
- Marven C., Ewers G.: Zarys cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKiŁ,
- Miśkiewicz A. opr.: Solfeż barwy II i Wysokość, głośność i barwa – badanie wymiarów wrażeniowych dźwięków muzycznych, UMCF,
- Mix Professional Audio and Music Production, July 2010 Penton Media Publication,
- Monako J.: Standardowy słownik filmowy, telewizyjny i innych środków przekazu (tłum. H.Kluba), , seria Warsztat realizatora filmowego i TV, PWSFTViT,
- Moore B.C.J.: Wprowadzenie do psychologii słyszenia, PWN,
- Murch W.: W mgnieniu oka, sztuka montażu filmowego, W. Marzec,
- Norris M.: Teleinformatyka, WKiŁ,
- Nurczyńska-Fidelska E., Klejsa K., Kłys T., Sitarski P.: Kino bez tajemnic, Stentor,
- Oleszkowicz J.: Muzyka, elektronika, informatyka, CEA,
- Orear J.: Fizyka. T. 1 i 2, WNT,
- Osiński W.: Przestrzeń w dziele fonograficznym, SMP Przestrzeń,
- Ozimek E.: Dźwięk i jego percepcja-aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN,
- Płażewski J.: Język filmu, Książka i Wiedza,
- Powirski I.: Elektronika i audio, http://audioefm.w.interia.pl/kino.htm,
- Przedpełska-Bieniek M.: Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, W. Marzec
- Rakowski A. red.: Studia nad wysokością i barwą dźwięku, UMFC,
- Reeves B., Nass C.: Media i ludzie, PIW,
- Reisz K.: Montaż filmowy, W.Marzec,
- Renoir.J.: Moje życie, moje filmy,
- Robertson P.: Guinnessa księga filmu, PWN,
- Salt B.: Styl i technologie filmu: Historia i analiza, tom I – III, (tłum. A. Helman) seria Warsztat realizatora filmowego i TV, PWSFTViT ,
- Sitsky L.: Music of the Twentieth Century. A Biocritical Sourcebook, Greenwood Publishing Groupe,
- Sloboda J.: Umysł muzyczny i Wykłady z psychologii muzyki, UMFC,
- Słownik filmu, Zielona Sowa,
- Smoleń R., Sound design w kinie amerykańskim – szczególny rodzaj reżyserii dźwięku w filmie, praca magisterska AMFC,
- Sowińska I.: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów i Polska muzyka filmowa, UŚ,
- Stranneby D.: Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, btc,
- Studia z teorii przekazu dźwięku, praca zbiorowa, Kds.RiTV oraz PRiTv, OSiDK,
- Suchomski P., Kunka B.: Postprodukcja filmowa, PG,
- Suchomski P.: Realizacja i montaż video i Rejestracja i postprodukcja nagrań wideo, PG,
- Szabatin J.: Przetwarzanie sygnałów, http//www.ise.pw.edu.pl/~szabatin/PS. PDF,
- Szlifirski K.: Angielsko-polski słownik terminologii nagrań dźwiękowych, Audio Logos,
- Sztekmiler K.: Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, WKŁ,
- Szorin A.: Jak ekran przemówił, Czytelnik,
- Świerk G, Madurski Ł: Multimedia – Obróbka dźwięku i filmów, Helion,
- Tarasiewicz B.: Mówię i śpiewam świadomie, Universitas,
- Tołwiński G.: Akustyka muzyczna, Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej,
- Trachtenberg L.: Mastierstwo zwukoapieratora, Iskustwo,
- Uhma M.: Elementy technologii telewizyjnej, UŚ,
- Urbański B.: Magnetofony i gramofony cyfrowe, WKiŁ, 1989; Elektroakustyka i Elektroakustyka w pytaniach i odpowiedziach, WNT; Rejestracja sygnałów fonicznych,
- Urbański J. red.: Problemy reżyserii nagrań muzycznych w radio, Studia z teorii przekazu dźwięku, Praca zbiorowa, KdSPiTV,
- Wajdowicz R.: Technika dźwiękowa w filmie i telewizji,
- Watson J.: Elektronika, WKiŁ,
- White P.: Creative Recording,
- Wieczorkowska A.: Multimedia. Podstawy teoretyczne i zastosowanie w praktyce, T. 30, PJWSTK,
- Wołk – Łaniewski N.: Przestrzenna organizacja dźwięku, WRiTV,
- Wroński M.: Zastosowanie psychoakustyki oraz akustyki środowiska w systemach nagłaśniających, P.W.,
- Wyatt H., Amyes T.: Audio Post production for Television and Film,
- Wysocki M.: Technologia zapisu dźwięku w filmie,
- Viers R: The sound effects Bible, Michael Wiese Productions, USA,
- Yewdall D.L.: Practical art of motion picture sound, Focal Press; W Marzec,
- Zabłocki J.M.: Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce, W.Marzec,
- Zajiček E.: Poza ekranem, polska kinematografia w latach 1896 – 2005, SFP i Studio Filmowe Montevideo,
- Zawojski P.: Elektroniczne obrazo światy. Między sztuką a technologią, Szumacher,
- Zieliński Tomasz P.: Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, od teorii do zastosowań, AGH,
- Ziemianowicz: W. Rejestratory dźwięku,
- Zonn L.: O montażu w filmie dokumentalnym, COMUK; Wokół montażu, seria Warsztat realizatora filmowego, PWSFTViT,
Inne przydatne źródła:
- Zeszyty naukowe UMFC: nr 3 (1968) , nr 10 (1984)
- Dziewiąte sympozjum reżyserii i inżynierii dźwięku ISSET 2001, AMFC i PW; Sympozjum Sztuka słuchania, UMFC, 2014;
- Materiały pomocnicze dla studentów MSM, UMCF, WWW.medialarts.pl,
- Strony internetowe miłośników filmu i muzyki: film.org.pl, filmscore.republika.pl, culture.pl, filmmusic.pl, filmweb.pl, soundtraks.pl, www.bliziński.pl, polishmusic.ca, gildia.pl, akademiafilmowa.pl, oxfordmusiconline.com; miastomuzyki.pl; drummagazine.com; diapazon.pl; roch.info.
- Wydawnictwa periodyczne: Estrada i studio, Filmpro, Kamera, Pro TV, Pro film, Przegląd telekomunikacyjny, Gissando,
- Wydawnictwa Wojciech Marzec, UMFC, PWSFTViT, UAM, UŚ, wydawnictwo i księgarnia internetowa Audiologos.